پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۰۳
۱۳ بازديد
۰ ۰


بوتاکس یک داروی آرایشی و بهداشتی تزریقی است که به طور موقت عضلات پوست را فلج می‌کند. این ماده در واقع سم یا نوروتوکسین تولید شده توسط باکتری‌هایی به نام کلستریدیوم بوتولینوم می‌باشد که در غلظت‌های بالا باعث مسمومیت و ابتلا به بوتولیسم می‌شود. اما اگر این سم را در غلظت و مقدار کم به پوست تزریق نمایند، تمام چین و چروک‌های ریز و درشت ناشی از افزایش سن و یا موارد دیگر را کاهش می‌دهد یا به طور موقت از بین می‌برد.

تزریق بوتاکس به طور کلی از نظر سازمان غذا و دارو (FDA) کاملا بی خطر تلقی می‌شود. بیشتر افراد چه زن و چه مرد، از بوتاکس برای کاهش چین و چروک صورت استفاده می‌کنند. اما قابلیت‌های تزریق این ماده در امور زیبایی خلاصه نمی‌شود. به طوری که از سال 2010 به بعد، بوتاکس را به عنوان یک راه بسیار موثر در درمان سردردهای میگرنی به جهان معرفی نمودند. تزریق بوتاکس به راحتی توسط یک پزشک آموزش دیده انجام می‌شود، اما این مراقبت‌ های بعد از بوتاکس هستند که اثر و ماندگاری آن را تضمین می‌کند.

  اثرات تزریق بوتاکس بر صورت چیست؟

بوتاکس با هدف قرار دادن سیستم عصبی، از انقباض عضلات جلوگیری می‌کند. این امر از انتشار ماده‌ای عصبی به نام استیل‌کولین جلوگیری می‌کند و به این ترتیب چین و چروک روی پوست محو می‌شود. بوتاکس موقتی است و بسته به نوع درمان، اثرات آن بین ۳ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد. بوتاکس هیچ عارضه جانبی ندارد زیرا با سوزن‌های بسیار ریز تزریق انجام می‌شود و تنها کمی التهاب، کبودی و ورم ایجاد خواهد شد که بعد از چند روز برطرف می‌گردد. این روش درمانی با اهداف زیر برای صورت استفاده می‌شود:

  1. درمان چین و چروک‌های ریز و عمیق شامل خط اخم، خط لبخند، خطوط پیشانی و خطوط پنجه کلاغی دور چشم
  2. برجسته کردن گونه‌ها
  3. مدلینگ صورت

 

همچنین مصرف الکل قبل و بعد از بوتاکس توصیه نمی شود زیرا ممکن است در روند گردش خون اختلال ایجاد کند. توصیه می شود شستشوی مو پس از تزریق بوتاکس تا 24 ساعت بعد به تعویق انداخته شود. برای کسانی که به شستشوی صورت اهمیت می دهند، این توصیه ضروری است که صورت را می توان 4 یا 5 ساعت پس از تزریق از بوتاکس شست. توصیه می شود بعد از شستشوی صورت، مراقب باشید که ناحیه مورد نظر را به اشتباه ماساژ ندهید.

 

اهمیت مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس چیست؟

درست از زمانی که به پزشک مراجعه کرده و مشاوره اصلی را انجام می‌دهید، اصلی‌ترین مرحله یعنی مراقبت‌های پیش و پس از تزریق آغاز می‌شود. همانقدر که تزریق اهمیت دارد، مراقبت ‌های پس از تزریق بوتاکس هم بسیار مهم خواهد بود. توجه به این نکات از چند منظر اهمیت دارد:

  1. رسیدن به بهترین نتیجه از تزریق بوتاکس
  2. در امان ماندن از عوارض تزریق
  3. حفظ سلامتی بدن
  4. کاهش دوره نقاهت
  5. افزایش ماندگاری تزریق بوتاکس

 

بعد از بوتاکس چه کارهایی باید انجام داد؟

مراقبت‌های بعد از بوتاکس بسیار ساده هستند. در زیر به برخی از کار‌هایی که می‌توان بعد از تزریق بوتاکس انجام داد اشاره می‌کنیم:

  1. شما می‌توانید بلافاصله پس از تزریق بوتاکس فعالیت‌های معمول خود را از سر بگیرید.
  2. ورزش سبک را می‌توان پس از گذشت ۴ ساعت از تزریق از سر گرفت (پیاده‌روی، آهسته دویدن).
  3. بلافاصله پس از تزریق به مدت ۲۴ ساعت سر خود را بالا و مستقیم نگه دارید (دولا و خم نشوید).
  4. تزریق بوتاکس به صورت، گاهی ممکن است موجب ایجاد برجستگی‌های کوچکی در مناطق تزریق شود. در صورت مواجهه با این موارد می‌توانید روی این مناطق یخ بگذارید. به این ترتیب این برجستگی‌ها خود به خود و در عرض چند ساعت و با سرعت زیاد از بین ‌می‌روند.
  5. پس از گذشت ۲۴ ساعت به آرامی صورت خود را ورزش دهید.
  6. ریتم و شدت ضربان قلب خود را در محدوده طبیعی حفظ کنید تا شدت جریان خون بالا نرود. این اتفاق کبودی و التهاب پوست را تشدید خواهد کرد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود تا چند روز به سراغ فعالیت‌های سنگین نروید.
  7. شاید بهتر باشد پس از تزریق، باقی روز را استراحت کنید.
  8. به مدت ۴ ساعت به حالت ‌ایستاده قرار بگیرید.
  9. توصیه می‌شود بعد از بوتاکس از داروها و مواد رقیق‌کننده خون مانند چای سبز، ویتامین E و امگا ۳ استفاده نکنید زیرا آن‌ها حاوی موادی هستند که باعث خونریزی و کبودی پوست می‌شوند.
  10. بهتر است تا یک یا دو روز از حمام ترکی، سونا، استخر و دوش دوری کنید چون همانطور که همه ما می‌دانیم خطر ابتلا به عفونت از طریق استخر زیاد است.
  11. توصیه می‌شود شستشوی مو پس از تزریق بوتاکس تا ۲۴ ساعت بعد به تعویق انداخته شود. برای کسانی که به شستشوی صورت اهمیت می‌دهند، صورت را می‌توان ۴ یا ۵ ساعت پس از تزریق از بوتاکس شست. توصیه می‌شود بعد از شستشوی صورت، مراقب باشید که ناحیه مورد نظر را به اشتباه ماساژ ندهید.

 

کارهایی که بعد از تزریق بوتاکس نباید انجام داد

تزریق بوتاکس یک روش سریع و ایمن است که تأثیر بسیار کمی بر فعالیت‌های روزمره افراد می‌گذارد. برای اینکه این متد بتواند به طور مطلوب در عضله‌های هدف اثر کند، اقدامات احتیاطی و مراقبت ‌های بعد از بوتاکس که در زیر آمده‌اند معمولاً پیشنهاد می‌شوند:

  1. بعد از گذشت ۴ ساعت از تزریق اگر قصد خوابیدن دارید، نباید به هیچ‌وجه به صورت دمر یا به صورت بخوابید.
  2. از پوشیدن کلاه یا لباس‌هایی که کاملا روی پیشانی را می‌گیرند به عنوان یک مراقبت مهم بعد از بوتاکس پیشانی باید خودداری کرد. لباس‌های اینچنینی به نواحی مانند پیشانی فشار می‌آورند و ممکن است باعث پخش شدن بوتاکس در مناطق دیگر شوند.
  3. مسئله دیگر درمورد مراقبت بعد از بوتاکس، پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های الکلی تا حداقل ۲۴ ساعت پس از تزریق است. این ممانعت به این دلیل است که الکل می‌تواند خون را مانند یک قرص آسپرین رقیق کند. بنابراین پرهیز از مصرف آن می‌تواند از کبودی جلوگیری کند.
  4. تا ۴۸ ساعت بعد از انجام تزریق، از انجام تمرینات سنگین و سخت پرهیز نمود.
  5. اگر پزشک دارویی را تجویز کرده است، به طور منظم باید آن را مصرف نمود.
  6. تا ۲۴ ساعت باید از آب زدن به مناطق تزریق اکیدا خودداری کرد.

توصیه می‌شود قبل از انجام هرگونه تمرین شدید، ۲۴ ساعت صبر کنید. از جمله این تمرینات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تمرین با وزنه و استفاده از دمبل
  2. مبارزه متقابل
  3. دویدن مسافت طولانی
  4. یوگا (انجام موقعیت‌هایی که بدن برعکس می‌شود)

 

مراقبت بعد از بوتاکس دور چشم چگونه است؟

بوتاکس زیر چشم معمولا به منظور از بین بردن خطوط پنجه کلاغی و چین و چروک‌های زیر چشم صورت می‌گیرد. چشم منطقه بسیار حساسی می‌باشد بنابراین باید تمام حواس خود را جمع کرد تا دوره نقاهت پس از تزریق به پایان برسد:

  1. یکی از مهمترین نکات بعد از تزریق بوتاکس در دور چشم این است که از مالش چشم‌ها و مناطق اطراف آن تا حداقل ۲۴ ساعت اکیدا پرهیز شود.
  2. بعد از گذشت ۲۴ ساعت در صورت احساس خارش می‌توان به آرامی آن‌ها را خاراند ولی نباید هب محل هدف فشار وارد شود.
  3. دیگر نکته مهم این است که نباید تا حدود حداقل ۱ ساعت بعد از تزریق، آرایش چشم انجام داد. بعد از آن توصیه می‌شود که در طی آرایش کردن، فشار زیادی به چشم و نواحی دور چشم که بوتاکس دریافت کرده‌اند وارد نکنید.
  4. همچنین بهتر است یک شب را بدون استفاده از عینک خواب بگذرانید.

در صورت رعایت نکردن مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس، چه اتفاقی می افتد؟

ممکن است افراد نگرانی‌های مختلفی درمورد اینکه آیا بوتاکس آسیبی به پوست وارد می‌کند یا نه، داشته باشند. به طور کلی هدف اصلی از تزریق بوتاکس به صورت، از بین بردن چین و چروک است. این سوال که آیا در صورت رعایت نکردن مراقبت‌های پس از تزریق، بوتاکس به عضلات آسیب می‌رساند یا خیر، جای بحث دارد. در صورتی که مراقبت‌ها رعایت نشوند، می‌توانیم شاهد عوارض شدید باشیم. عفونت یکی از مشکلات رایج است که می‌تواند به سراغ افراد بیاید. در چنین شرایطی بهتر است افراد هیچ ریسکی قبول نکنند و با رعایت مراقبت‌هایی که هم در این متن اشاره شده و هم توسط پزشکان توصیه می‌شود، همه چیز را تحت کنترل دربیاورند.

تزریق بوتاکس برای چه مشکلاتی موثر است؟

تزریق بوتاکس به پیشانی زنان و مردان، بین ابرو‌ها، خطوط اطراف چشم، لب فوقانی، خطوط گردن، دست، پا، تعریق بیش از حد زیر بغل، اسپاسم و درد میگرنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در چه فواصل زمانی باید تزریق بوتاکس را تکرار کرد؟

در این روش که کاملا باید توسط پزشکان متخصص انجام شود، پزشک هر شش ماه یک بار توصیه می‌کند فرد برای تجدید وضعیت و از کار انداختن ماهیچه‌ها، بوتاکس انجام بدهد.

 

خطرات استفاده از تزریق بوتاکس چیست؟

هنگامی که تزریق بوتاکس توسط پزشکان آموزش دیده انجام شود، خطرات این تزریق تقریبا به صفر می‌رسد. ممکن است کبودی و قرمزی کمی ایجاد شود اما خطر و ریسک خاصی وجود ندارد. می‌توانید با خیال راحت به انجام تزریق بپردازید. تا زمانی که مراقبت ‌های پس از تزریق بوتاکس را انجام دهید، با هیچ مشکل خاصی روبرو نخواهید شد.

 

آیا تزریق بوتاکس درد دارد؟

بوتاکس یک فرآیند جراحی نیست بلکه یک تزریق است. ناحیه‌ای که باید تزریق شود با یک کرم بی‌حس‌کننده موضعی کاملا بی‌حس شده و پس از تمیز کردن ناحیه مورد نظر، به صورت عضلانی در دوز‌های کوچک با سوزن‌های نوک ریز تزریق انجام می‌گیرد. معمولا کل جلسه ۱۵ دقیقه به طول می‌انجامد و حتی یک ذره هم درد ندارد.

چه کسانی نباید از تزریق بوتاکس استفاده کنند؟

از نظر فنی بوتاکس برای هر کسی قابل استفاده است. اما تزریق بوتاکس برای مبتلایان به مشکلات عضلانی و زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. حتی اگر توسط بهترین پزشک هم انجام بگیرد، می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. شایع‌ترین عوارض جانبی برای این دسته از افراد، قرمزی و سردرد است. زنانی که در دوره بارداری و شیردهی قرار دارند، به هیچ وجه از بوتاکس نباید بهره ببرند زیرا این سم از طریق خون و  شیر می‌تواند به جنین و فرزند منتقل شود.

 

چه زمانی پس از تزریق بوتاکس می توان به فعالیت های عادی برگشت؟

فرد می‌تواند بلافاصله پس از تزریق به فعالیت عادی برگردد. از آنجایی که تزریق بوتاکس یک فرآیند جدی و تهاجمی نیست و فقط عوارض خفیفی به همراه دارد، افراد می‌توانند بلافاصله به خانه برگردند و استراحت کنند.

تزریق بوتاکس محدودیت سنی دارد؟

سن خاصی برای شروع تزریق بوتاکس وجود ندارد. بسته به نوع عضله و ساختار پوست فرد، ممکن است برخی افراد در سنین پایین هم تزریق بوتاکس انجام دهند. هرچه درمان زودتر شروع شود، نتایج عالی‌تر خواهند بود. این مورد برخلاف درمان‌هایی مانند لایه‌برداری است که نیاز به خطوط و چین و چروک‌های تثبیت شده دارد. به همین دلیل درمان‌هایی که زود شروع می‌شوند، بهتر جواب می‌دهند. اما نکته لازم به ذکر این است که در دوره بلوغ نیز نباید این تزریق را انجام داد چون بوتاکس باعث فلج شدن عضلات گشته و از رشد صورت جلوگیری خواهد کرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.