دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳
۲۷ بازديد
۰ ۰


تزریق بوتاکس به عنوان یک ماده بی خطر شناخته شده است و هنوز معلوم نیست که تزریق بوتاکس در دوران شیردهی برای کودک ضرر داشته باشد.بوتاکس یک نوع مواد تزریقی متفاوتی است که از سم بوتولینوم نوع A ساخته شده است. این ماده به طور موقت ماهیچه را فلج می کند و از کار کردن باز می دارد.

طبق تحقیقات انجام شده جراحان پلاستیک آمریکا این عمل زیبایی نسبت سایر عمل های زیبایی دیگر مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.حال در این مقاله به بررسی ممنوعیت تزریق بوتاکس در دوران شیردهی و کارایی این عمل می پردازیم.

 

 

کاربرد تزریق بوتاکس چیست

همانطور که گفتیم تزریق بوتاکس باعث از کار افتادن ماهیچه ها می باشد. این کار ممکن است برای درمان مشکلات مختلفی کاربردی باشد. مواردی که ممکن است با بوتاکس درمان شود ، شامل:

  • سردرد شدید میگرن
  • تعریق زیاد از حد
  • بی اختیاری ادرار
  • اسپاسم پلک
  • اسپاسم عضلات گردن
  • مشکل سندرم روده تحریک پذیر

چگونگی انجام بوتاکس

پروتئین های عصبی موجود در مواد بوتاکس ، از انقباض سلول های عضلانی و کار سلول های غدد لنفاوی جلوگیری می کند. زمانی که بوتاکس ، به عنوان عمل زیبایی در نواحی تزریق بوتاکس در صورت یا گردن انجام می شود ، موجب صاف شدن چین و چروک های صورت خواهد شد.

اما اگر هدف از بوتاکس کاهش تعریق بیش از حد باشد ، تزریق به طور مستقیم به غدد و عضلات فوق فعال انجام می شود تا فعالیت آنها کاهش یابد.دو الی سه روز بعد از تزریق ، مواد بوتاکس اثر خود را نشان می دهد. اثرگذاری این ماده فقط به صورت محلی است و تاثیر سیستماتیک بر کل بدن نخواهد داشت.

عوارض احتمالی بوتاکس برای مادران شیرده

تزریق بوتاکس به عنوان یک ماده بی خطر به منظور جوانسازی صورت شناخته می شود.  هنوز مشخص نشده است که این ماده از مادر به فرزند منتقل می شود یا خیر.اما تزریق این ماده با دزهای بالا می تواند مشکل ساز باشد‌.

حتی برای کسانی که حساسیت به این مواد نشان داده باشند.ماده سمی بوتولیسم می تواند زندگی خانم های باردار و شیرده ، نوزادان و افرادی که مشکلات گوارشی و مصونیت دارند ، تهدید می کند.

 

طبق تحقیقات انجام شده ، امکان انتقال سم بوتولینوم به جفت در دوران بارداری وجود دارد که باعث مشکلاتی در جنین می شود. بخاطر همین به تمام نوزادان توصیه شده از مصرف مواد غذایی که امکان وجود سم بوتولینوم در آن هست ، خودداری کنند.

مواد غذایی مانند میوه ها و سبزیجات کنسرو شده ، پنیر و سس ، سیر ترشی ، غذاهایی که مدت طولانی بیرون از یخچال قرار داشته باشند.

هشدارهای مهم دوران شیردهی

مادران مهربان باید بعد زایمان از محدودیت های دوران شیردهی باخبر شوند. هنگامی که نوزاد از شیر مادر تغذیه می کند ، مادر باید مراقبت مصرف داروهای و مواد غذایی خاص باشد.

چرا که داروها از طریق شیر به نوزاد منتقل می شود. در نتیجه بسیاری از متخصصین در مورد مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس در دوران شیردهی هشدار می دهند.

دور ریختن شیر و تخلیه سموم

یکی از راهکارهایی که مادران شیرده برای امکان تزریق بوتاکس انجام می دهند ، بجای شیر دادن به نوزاد ، سینه را تخلیه می کنند و شیر آن را دور می ریزند تا مواد مضری که احتمال دارد در شیر انباشته شده باشد ، تخلیه شود. البته با برای مدتی صبر کرد تا سموم شیر کاملا از بین برود و سپس دوباره شیردهی صورت گیرد.

تاکنون هیچ تحقیقی برای مدت زمان پیش بینی شده درباره ی خروج بوتاکس از شیر مادر انجام نشده است. بوتاکس برخلاف مواد دارویی مدت ها در بافت بدن باقی می ماند. بنابراین این راهکار برای انجام تزریق بوتاکس در دوران شیردهی مناسب نیست. بهتر است تزریق بوتاکس به بعد از دوران شیردهی و بارداری موکول شود.

اثرات جانبی بوتاکس

اثرات جانبی بوتاکس می تواند سردرد ، تورم ، کبودی در محل تزریق ، خستگی و درد به همراه داشته باشد. وجود این گونه عوارض طبیعی است و جای هیچ گونه نگرانی ندارد.

اما اگر تزریق بوتاکس توسط یک پزشک ماهر و با تجربه انجام نشود ، بخاطر احتمال خروج سم بوتولینوم از محدوده مورد نظر می تواند سلامتی فرد را تهدید کند. در صورتی که علائم خطرناک زیر را مشاهده کردید ، حتما به پزشک مراجعه کنید.

  • افتادگی پلک
  • تاری دید
  • مشکلات تنفسی
  • ضعف عضلانی
  • مشکل در جویدن و بلعیدن

و هر گونه علائم واکنش حساسیت مانند حساسیت پوستی ، تورم مشاهده کردید ، به پزشک خود اطلاع دهید.

درمان های خانگی برای کاهش خطوط صورت

بسیاری از عوامل وجود دارند که می تواند برای کاهش خطوط و یا از به وجود آمدن چین و چروک های صورت جلوگیری کرد. گاهی خیلی وقت ها به مراقبت های لازم پوست که حفظ جوانی چهره کمک بزرگی می کند ، توجه نمی کنیم. درمان های خانگی نام برده شده می توان جایگزین تزریق بوتاکس برای خانم های باردار و یا شیرده باشد:

  • پرهیز از محصولات سفیدکننده پوست
  • استفاده از ماسک های خانگی به صورت هفته ای دو تا سه بار
  • مصرف کرم ها ، روغن و سرم های خنک کننده
  • استفاده از کرم ضد آفتاب به منظور محافظت پوست در برابر خورشید
  • صورت خود را روزانه چند بار بشورید و هرگز با آرایش نخوابید.
ماندگاری بوتاکس

بعد از گذشت سه روز مواد بوتاکس رفته رفته تاثیر خود را بر روی عضلات ناحیه تزریق شده می گذارد. اما نتایج حاصل از تزریق بعد از دو هفته قابل مشاهده است.همانطور که گفتیم تاثیر بوتاکس موقتی است ، پس از مدتی نتایج آن از بین می رود.

به طور کلی بعد از ۴ ماه اثر بوتاکس کم کم حذف می شود به طوری که باید تزریق دوباره انجام شود. البته زمان دقیق تزریق دوباره بستگی به جنس پوست و انجام نکات لازم بعد از تزریق است.

حرف آخر

به عقیده سازمان غذا و دارو آمریکا هنوز مشخص نشده است که آیا تزریق بوتاکس در دوران شیردهی خطرناک است یا خیر. اما بخاطر وجود عوارض احتمالی انجام بوتاکس در این دوران منع شده  و دارای ریسک بالایی برای سلامتی نوزاد می باشد.

بهتر است در این دوران احتیاط لازم انجام شود و از پزشک خود در مورد روش های جایگزین مشورت کنید. یا درمان بوتاکس را به دورانی که کودکتان وابستگی کمتری نسبت به شما پیدا کرد ، موکول کنید تا با خیال راحت تزریق بوتاکس انجام دهید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.