دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳
۶ بازديد
۰ ۰


در دنیای امروز افراد اهمیت زیادی به زیبایی و جوانی پوستشان می‌دهند و چین و چروک‌هایی که در پیشانی، اطراف چشم‌ها، خط اخم و خط لبخند ایجاد شده است آن‌ها را آزار می‌دهد. به همین دلیل هم هست که به دنبال راهی برای از بین بردن نشانه‌های زودرس پیری و جوان‌تر نشان دادن پوستشان هستند. یکی از کم‌خطرترین و محبوب‌ترین این روش‌ها بوتاکس است که نتایجی جذاب و شگفت‌انگیز ایجاد می‌کند و چهره افراد بعد از آن چند سالی جوان‌تر می‌شود.

 

ماده‌ای که در فرایند تزریق بوتاکس استفاده می‌شود، سم ضعیف شده بوتولینیوم است که در غلظت کم و کنترل شده به محل‌های چین و چروک تزریق می‌شود. این ماده عضلات پوست را فلج می‌کند تا در زمان اخم، لبخند یا سایر حرکات صورت لایه‌های زیرین پوست حرکت چندانی نداشته باشند و چروک نشوند. به‌این‌ترتیب همه چین و چروک‌های ریز و درشتی که می‌توانند سن افراد را بیشتر از چیزی که هست نشان دهند یا ظاهری ناخوشایند برای آن‌ها ایجاد کنند به‌صورت موقت از بین خواهند رفت.

تزریق بوتاکس یک فرایند درمانی موردتایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است که ضمن ایجاد نتایجی طبیعی و منحصربه‌فرد خطری برای سلامت افراد ایجاد نمی‌کند. البته توجه داشته باشید که این عمل در صورتی خطرناک نیست و عوارضی ایجاد نمی‌کند که در یک کلینیک معتبر و توسط پزشک ماهر و متخصص انجام بگیرد. نکته دیگر اینکه مراقبت‌های بعد از بوتاکس در کیفیت نتایج آن و زیباتر شدن چهره اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم اطلاعاتی کامل و جامع در خصوص مراقبت‌های لازم بعد از تزریق بوتاکس و عواملی که ممکن است به سلامت فرد متقاضی صدمه بزند اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم.

 

بوتاکس چیست؟

ماده‌ای که در عمل تزریق بوتاکس به پوست افراد وارد می‌شود مانعی محکم در برابر استیل کولین (ماده ایجادکننده چین و چروک) است و به همین دلیل می‌تواند پوستی جوان و شاداب عاری از هرگونه چروک را به شما هدیه دهد. این روش یک درمان موقتی برای چین و چروک‌هاست که بسته به نوع بوتاکس استفاده شده و شرایط شخصی افراد از ۳ تا ۱۲ ماه ماندگاری دارد.

اثرگذاری بوتاکس مسپورت دقیقا مانند نمونه‌های خارجی است و استفاده از آن برای از بین بردن انواع چین و چروک‌های ریز و درشت پوستی، خط لبخند و خط اخم مناسب خواهد بود.

  • این نوع بوتاکس دارای خواص درمانی است که به افراد با مشکلاتی مانند تعریق بیش از حد، میگرن مزمن، بی‌اختیاری ادرار و تنبلی و انحراف چشم کمک می‌کند.
  • ماندگاری این نوع بوتاکس بین ۳ تا ۶ ماه است؛ بنابراین اگر به هر دلیلی از تزریق آن پشیمان شدید نیازی نیست زمان زیادی برای از بین رفتن عوارض منتظر بمانید.

 

برای رفع کدام مشکلات می‌توان از بوتاکس استفاده کرد؟

در حالت کلی تزریق بوتاکس برای از بین بردن چین و چروک‌های ریز و درشت پوست استفاده می‌شود. اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر توضیح دهیم، این درمان را می‌توان برای درمان خطوط کلاغی دور چشم، خط اخم و لبخند، خطوط روی پیشانی و خطوط ریز و درشتی که در بخش‌های مختلف چهره‌ایجاد شده‌اند به کار برد. بوتاکس در از بین بردن چروک‌های روی گردن، دست‌ها و پا نیز موثر است.

این ماده همچنین برای برجسته‌تر کردن گونه‌ها و تغییر زاویه چهره، ابروها یا پلک‌ها استفاده می‌شود و تاثیر زیادی در زیبایی افراد خواهد داشت. علاوه بر این‌ها از بوتاکس می‌توان به‌عنوان یک راهکار درمانی کم‌خطر و ارزان‌قیمت برای از بین بردن تعریق بیش از حد در ناحیه کف دست‌ها یا زیر بغل، سردردهای میگرنی و اسپاسم نیز استفاده کرد.

قبل از بوتاکس این موارد را در نظر بگیرید :

همان‌قدر که مراقبت‌های بعد از بوتاکس اهمیت بسیار زیادی دارند، رعایت توصیه‌ها و دستورات پزشک قبل از تزریق نیز بسیار مهم است. در نظر گرفتن این موارد باعث می‌شود که عوارض تزریق خیلی زودتر برطرف شوند و نتایج جذاب بوتاکس خود را به نمایش بگذارند. همچنین در مواردی بر روی ماندگاری نتایج و کیفیت آن‌ها نیز اثر خواهد گذاشت.

 
  • ۷ تا ۱۰ روز قبل از تزریق از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون و ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند آسپرین و ایپوبروفن خودداری کنید. درصورتی‌که نمی‌توانید این داروها را قطع کنید حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید و نظرات او را به درمانگر خود در کلینیک انتقال دهید.
  • حداقل از ۲۴ ساعت قبل از تزریق مواد غذایی و نوشیدنی‌های دارای الکل مصرف نکنید. الکل با ایجاد اختلال در فرایند گردش خون بهبود کبودی‌ها یا خون‌مردگی‌های بعد از تزریق را با مشکل مواجه می‌کند.
  • از یک هفته قبل از بوتاکس موهای صورت را وکس و اپیلاسیون نکنید و از شیو کردن و بند انداختن نیز خودداری کنید. استفاده از کرم‌های موبر و بلیچینگ پوست هم ممنوع است.
  • اگر پوست شما دچار آفتاب‌سوختگی است بهتر است ابتدا نسبت به درمان آن اقدام کنید و سپس تزریق بوتاکس را انجام دهید.
  • اگر در مقابل درد حساس هستید و فکر می‌کنید که فرایند تزریق می‌تواند برای شما آزاردهنده باشد، با اجازه پزشک قبل از شروع جلسه تزریق یک قرص استامینوفن بخورید.
  • اگر مبتلا به بیماری‌های خاص به‌خصوص مشکلات انعقاد خون هستید یا سابقه حساسیت به سم بوتولیسم دارید حتما پزشک خود را مطلع کنید.
  • درصورتی‌که سابقه تب‌خال دارید در جلسات مشاوره به پزشک اطلاع دهید.
  • اگر پزشک در طول جلسات مشاوره دارویی برای شما تجویز کرد، حتما آن را سروقت و به‌طور کامل مصرف کنید تا بعد از تزریق مشکل خاصی برایتان ایجاد نشود.

به‌طورکلی در مراقبت‌های قبل از تزریق مهم‌ترین نکته این است که با پزشک خود تعارف نداشته باشید و هر چیزی که شنیده‌اید و باعث ایجاد نگرانی در شما شده است را با او در میان بگذارید. همچنین پرونده کامل پزشکی‌تان را به همراه داشته باشید و اگر بیماری خاصی دارید یا داوری مشخصی را باید به‌طور مرتب استفاده کنید به درمانگر خود اطلاع دهید.

 

چرا مراقبت‌های بعد از بوتاکس اهمیت دارد؟

بعد از هر عمل زیبایی مراقبت‌های خاصی لازم است که بر روی نتایج آن تاثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث بهبود سریع‌تر عوارض شود. توجه به مراقبت‌های بعد از بوتاکس باعث می‌شود نتایج تزریق بوتاکس در صورت رعایت دقیق توصیه‌های پزشک بسیار بهتر خواهند شد و زودتر ثابت می‌شوند. همچنین عوارض بعد از تزریق نیز نهایتا ظرف چند ساعت برطرف می‌شوند و فرد بدون نگرانی از وجود تورم یا کبودی می‌تواند بیرون از خانه به کارهای خود بپردازد.

بوتاکس یک سم تضعیف شده است که در بعضی افراد باعث ایجاد حساسیت می‌شود؛ عدم توجه به توصیه‌های پزشک احتمال بروز حساسیت را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث ایجاد عوارضی جبران‌ناپذیر در افراد شود. رعایت موارد توصیه‌شده قبل و بعد از تزریق بر روی ماندگاری نتایج نیز تاثیرگذار است و هزینه‌های شما برای تمدید بوتاکس را کاهش خواهد داد.

بعد از تزریق بوتاکس باید چه کرد؟

مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول کارهایی است که باید بعد از تزریق انجام دهید تا عوارض بوتاکس برطرف شوند و نتایج به ثبات برسند. دسته دوم مربوط به کارهایی می‌شوند که انجام آن‌ها تا چند روز بعد از تزریق ممنوع است و در صورت عدم توجه به آن‌ها ممکن است فرد با مشکلاتی جدی مواجه شود. در این مقاله در دو بخش جداگانه به این مراقبت‌ها پرداخته‌ایم تا شما بدون هیچ مشکلی روزهای ابتدایی بعد از تزریق را پشت سر بگذارید و درنهایت به نتایجی پایدار و جذاب برسید.

کارهایی که انجام آن‌ها بعد از تزریق مشکلی ایجاد نمی‌کند یا می‌تواند باعث بهبود عوارض شود در ادامه آمده‌اند.

 
 
  • حتی‌الامکان در چند ساعت ابتدایی بعد از تزریق در معرض نور مستقیم خورشید یا حرارت قرار نگیرید. بعد از آن هم در زمان خروج از خانه حتما از کرم ضد آفتاب SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.
  • انجام فعالیت‌های معمولی بعد از تزریق بوتاکس مانعی ندارد و حتی بلافاصله بعد از اتمام جلسه تزریق می‌توانید سر کار بروید.
  • ۴ ساعت بعد از تزریق ورزش سبک مانند پیاده‌روی یا نرم دوی مشکلی ایجاد نمی‌کند.
  • بلافاصله بعد از تزریق استفاده از مواد آرایشی مختلف مانعی ندارد.
  • نتایج واقعی تزریق بوتاکس ۱۴ روز بعد از تزریق خود را نشان می‌دهند. البته بلافاصله بعد از عمل و تا ۴ یا ۵ روز بعد از آن می‌توانید تاثیر بوتاکس را احساس کنید؛ اما برای اینکه عضلات سر جای خود قرار بگیرند و بتوانید راحت‌تر آن‌ها را حرکت دهید و چهره‌ای زیباتر داشته باشید باید کمی صبور باشید.
  • برای از بین بردن تورم و کبودی‌های موجود در ناحیه تزریق می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • بعد از گذشت ۴ ساعت از تزریق می‌توانید به‌صورت طاق‌باز و بدون اینکه فشاری به صورتتان وارد شود بخوابید.

 

بعد از تزریق بوتاکس انجام کدام کارها ممنوع است؟

  • تا یک روز بعد از تزریق از انجام ورزش‌های سنگین یا هر فعالیتی که باعث تعریق می‌شود دوری کنید.
  • ۲ تا ۴ ساعت بعد از تزریق محل آن را لمس نکنید و فشار ندهید.
  • تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق سر خود را خم نکنید و دولا نشوید.
  • علاوه بر ورزش، انجام هر فعالیت یا قرار گرفتن در هر موقعیتی که باعث افزایش ضربان قلب و تغییر در گردش خون شود ممنوع است. این موضوع باعث افزایش سطح کبودی‌ها خواهد شد.
  • تا ۴ ساعت بعد از تزریق از دراز کشیدن خودداری کنید و سرتان را در وضعیت مستقیم قرار دهید.
  • مصرف داروها و مواد غذایی رقیق‌کننده خون مانند ویتامین E، امگا 3، آسپرین و چای سبز بعد از تزریق ممنوع است.
  • یک تا دو روز بعد از تزریق به سراغ استخر، سونا و حمام‌های ترکی نروید. این مکان‌ها احتمال بروز عفونت در ناحیه تزریق را افزایش می‌دهند.
  • تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق از شستشوی موها خودداری کنید. همچنین شستشوی صورت نیز ۴ یا ۵ ساعت بعد از تزریق ممنوع است. بعد از این مدت دقت کنید که محل تزریق را فشار یا ماساژ ندهید.
  • پوشیدن کلاه‌ها و لباس‌هایی که روی پیشانی و محل تزریق را می‌پوشانند ممنوع است؛ این لباس‌ها به ناحیه تزریق فشار وارد می‌کنند و باعث تعریق آن می‌شوند. این موضوع ممکن است منجر به حرکت ماده بوتاکس شده و ایجاد ناهنجاری در ناحیه تزریق شود.
  • حداقل تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق از مصرف الکل خودداری کنید.
  • حداقل تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق از انجام فعالیت‌هایی که بدن در حالت برعکس قرار می‌گیرد مثل تمرینات یوگا یا رفتن به شهربازی و… خودداری کنید.

آیا بوتاکس اطراف چشم نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد؟

بسیاری از افراد تزریق بوتاکس را راه‌حلی مطمئن و موثر برای از بین بردن خطوط پنجه کلاغی و چین و چروک‌های اطراف چشم می‌شناسند. با توجه به اینکه چشم یکی از حساس‌ترین اعضای بدن است، لازم است که علاوه بر نکات مطرح‌شده برخی موارد دیگر را نیز در نظر گرفت تا دوران نقاهت با کیفیت بهتری سپری شود.

  • تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق از مالش چشم‌ها و اطراف آن خودداری کنید. این کار می‌تواند باعث جابه‌جایی ماده بوتاکس شود.
  • حداقل ۱ ساعت بعد از تزریق چشم‌های خود را آرایش نکنید. بعد از آن نیز تلاش کنید که با کمترین فشار و مالش مواد آرایشی را به کار ببرید.
  • اگر به استفاده از عینک خواب عادت دارید، شب اول بعد از تزریق آن را فراموش کنید.
  • درصورتی‌که در چشم یا اطراف آن احساس خارش دارید، آن را بدون فشار و خیلی آرام و بااحتیاط بخارانید.

عوارض ناشی از مراقبت نادرست بعد از بوتاکس

در دنیای امروز بوتاکس به‌عنوان روشی کم‌خطر و مطمئن شناخته می‌شود که عوارض چندانی را برای افراد ایجاد نمی‌کند. البته باید توجه داشته باشید که این در صورتی است که توصیه‌های پزشک بعد از تزریق به‌درستی رعایت شده باشند. عدم توجه به مراقبت‌های بعد از بوتاکس یا انجام نادرست آن‌ها می‌تواند منجر به تشدید عوارض شود و سطح کبودی و تورم را افزایش دهد. همچنین بروز عفونت در ناحیه تزریق یکی از مشکلات شایع بی‌توجهی به این موضوع است. فشار یا ماساژ دادن ناحیه تزریق نیز منجر به جابه‌جایی ماده تزریق‌شده می‌شود و می‌تواند حالت چهره فرد را بدفرم و ناخوشایند کند.

 

عوارض ناشی از تزریق بوتاکس

در صورت رعایت همه موارد گفته‌شده بعد از تزریق بوتاکس، عارضه خاصی ایجاد نخواهد شد. در روزهای ابتدایی بعد از تزریق در برخی موارد شاهد قرمزی، تورم یا کبودی خواهید بود که خیلی زود برطرف می‌شوند. همچنین این عمل کاملا بدون درد است؛ چراکه پزشک از کرم بی‌حس‌کننده در ناحیه تزریق استفاده می‌کند. بعد از رفع اثر بی‌حسی ممکن است احساس درد خفیفی داشته باشید که کاملا قابل‌تحمل است. با توجه به این موارد می‌توان گفت که بوتاکس عملی بی‌خطر و کم ریسک است که برای افراد معمولی و سالم مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

توجه کنید که تزریق بوتاکس برای گروه‌های زیر خطرناک است و می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در آن‌ها شود.

  • خانم‌های باردار و شیرده،
  • مبتلایان به مشکلات عضلانی،
  • افراد دارای مشکلات انعقاد خون،
  • افرادی که قبلا به ترکیبات بوتاکس یا سم بوتولیسم حساسیت نشان داده‌اند.
  • افرادی که در حال مصرف داروهای ضد انعقاد هستند.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های خاص مانند MST، سرطان، نارسایی کلیوی و…
  • افراد دارای ضعف سیستم ایمنی،
  • افراد دارای حساسیت‌های پوستی، زخم باز در ناحیه تزریق و تب‌خال فعال.

بهترین مرکز تزریق بوتاکس کجاست؟

شما زمانی بعد از تزریق بوتاکس به نتایج دلخواه خود می‌رسید که علاوه بر رعایت دقیق موارد مراقبتی بعد از بوتاکس، تزریق توسط پزشکی ماهر و کاربلد انجام شده باشد. البته کیفیت ماده بوتاکس نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که کلینیک خانه سفید یکی از بهترین مراکز تزریق بوتاکس در کشور است.

پزشکان حاضر در این کلینیک به‌خوبی آموزش دیده‌اند و می‌توانند با بررسی دقیق شرایط هر فرد دوز موردنیاز برای تزریق را دقیقا مشخص کنند. همچنین در این کلینیک از بوتاکس مسپورت ایرانی استفاده می‌شود که یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین مواد بوتاکس موجود در بازار است. اگر نگاهی به نمونه کارهای این کلینیک بیندازید و با افرادی که از خدمات خانه سفید استفاده کرده‌اند مشورت کنید، لحظه‌ای در انتخاب این کلینیک برای داشتن چهره‌ای زیباتر و جوان‌تر تردید نخواهید کرد.

آیا بوتاکس برای من بهترین انتخاب است؟

پیری روندی زیبا و طبیعی است. هر خط یا چین و چروکی که در صورت شما وجود دارد، تاریخچه‌ای از خنده‌ها، اخم‌ها، اوقات خوش و گاهی تلخ شما هستند. با این حال هیچ اشکالی در این که بخواهید ظاهری جوان‌تر و صورتی بی‌چین و چروک داشته باشید، وجود ندارد. واقعیت این است که همه‌ی انسان‌ها از حفظ زیبایی ظاهری خود لذت می‌برند؛ پس هیچ ایرادی ندارد اگر برای این علاقه، اقدامی کنید.

نکته‌ای که در توصیه های بوتاکس اهیمت زیادی دارد و باید پیش از اقدام برای این روش درمانی مد نظر داشته باشید، این است که آیا بوتاکس برای شما بهترین و موثرترین درمان است یا خیر. امروزه روش‌های بسیاری برای جوانسازی پوست وجود دارد که همه در جای خود بسیار موثر، کم‌خطر، کم‌عارضه و مقرون به صرفه هستند. از روش‌های تزریقی دیگر مانند تزریق ژل و تزریق چربی گرفته تا روش‌های مدرن‌تر مانند هایفوتراپی و اندولیفت، همه می‌توانند در جوانسازی پوست موثر باشند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.